Sådan gør du: Klik på den blå cirkel med de 2 talebobler i nederste højre hjørne og klik på ”Get Started”. Herefter vil Bertram på sin helt egen flabede måde hjælpe dig med at give information om de forskellige indlæg på websiden. Men han har mødt en her på bloggen, der kan gøre ham helt blød i knæene. Prøv om du kan finde ud af, hvem det mon kan være.
(Tip: gå ud på websidens forside og se, hvilke indlæg, du kan stille spørgsmål til)

Baggrunden for eksperimentet Bertram
De chatrobotter jeg har prøvet, har alle været så venlige og høflige, at det næsten var lidt for meget. Og med min interesse for hvordan vi mennesker interagerer med computere, var jeg naturligvis nødt til at gå imod strømmen og lave Bertram, en tilnærmelsesvis flabet robot, der taler udenom og synes at sine egne jokes er sjove. Men ikke hele tiden. Bertram kan nemlig også skifte humør og stemning afhængigt af samtaleemnet, og endda vende hele konceptet om, og begynde at spørge brugerne til råds.

Alt sammen som et eksperiment. For da området jo stadig er meget nyt, har det fået mig til at stille en række spørgsmål, som jeg ønsker at blive klogere på med hjælp fra Bertram. Og lad os starte med at dvæle ved, at chatrobotten som første skridt imod at opnå lidt menneskelig personlighed faktisk har fået et navn ligesom Siri, Alexa og Watson. Spørgsmålet er om det overhovedet er en fordel, at give softwarerobotter noget der minder om menneskelig personlighed. Er det først en succesfuld robot, når den kan bestå Turing-testen, således at brugerne er i den overbevisning, at det faktisk er et rigtigt menneske, de interagerer med? Var det ikke bedre, at softwarerobotten gav sig til kende med det samme, så brugerne kan tilpasse deres kommunikation, så robotter nemmere forstår den? Jeg gætter på, at de færreste af os formulerer os på samme måde, når vi søger information på Google, som når vi spørger en god ven til råds i stedet. På Google er vi godt klar over at høflighedsfraser m.m. blot vil forvirre søgningen. Her vil Bertram naturligvis også komme i problemer, hvilket er interessant, eftersom han er designet til at fremstå med megen personlighed.

Fra et mere lavpraktisk perspektiv, kan softwarerobotter vel siges at være succesfulde, når de formår at give brugerne den hjælp og information, de har brug for. Det behøver en softwarerobot vel strengt taget ikke at få indbygget personlighed for at kunne. For lidt tid siden læste jeg dog, at bare det at en robot har fået et menneskeligt navn, giver den personlighed nok til at brugerne i nogle tilfælde er mere overbærende, hvis den fejler. Så helt uvæsentligt er chatrobotternes fremtoning nok alligevel ikke. Særligt hvis brugerne skal stille sig tilfreds med at benytte robotten og ikke straks bede om menneskelig betjening til opgaver, robotten sagtens kan løse. Men hvor meget kan vi egentligt tillade os at bede brugerne om? Vil de acceptere som Bertram gør, at en hjælperobot pludseligt spørger brugeren til råds om et og andet? Dette anser jeg bestemt som værende et realistisk scenarie, hvor en robot lige har brug for en vigtig information for via machine learning at kunne forbedre sine algoritmer.

Håbet er naturligvis at tilstrækkeligt med brugere vil klikke sig ind og tage en sludder med Bertram til at kunne pege os i en retning af svar på nogle af spørgsmålene. Så vil de nemlig blive samlet og udgivet i et kommende blog post.

God fornøjelse og hils endeligt Bertram fra mig!