“Ja, jeg bliver nødt til at have adgang til jeres server for at kunne opgradere den…”
Selv det der for IT-konsulenten kan virke som en logisk selvfølge, kan komme helt bag på andre mennesker, fordi vi arbejder med uhåndgribelige produkter.
Det fik mig i et lettere humoristisk øjeblik til at forestille mig, hvordan det ville være for en mekaniker at opleve det IT-konsulenter udsættes for. Så hermed historien om Ulrik og Lisbeth, der ønsker at få monteret et barnesæde på bagsædet af deres bil.

I telefonen beder Ulrik om at få en fast pris på montering af barnesædet. Han fastslår selv, at sådan en opgave da ikke bør tage mere end en halv times tid. Mekanikeren kan helt simpelt godt se det logiske i den påstand, men estimerer klog af skade alligevel en halv eftermiddag til projektet. I den anden ende bliver der nu helt stille. Ulrik må lige synke en ekstra gang, men accepterer dog det griske estimat, og godkender projektet. Mekanikeren møder op på Ulrik og Lisbeths adresse på det aftalte tidspunkt, hvor Ulrik byder velkommen. Lisbeth er desværre kørt afsted for at handle i bilen som barnesædet skal monteres i, men Ulrik forventer at hun er tilbage inden for en halv times tid. Mekanikeren bliver bedt om at vente i mens, men får venligt tilbudt en kop kaffe. En lille time senere ankommer Lisbeth med bilen, stiller den i indkørslen og går ind i huset.

Mekanikeren beder Ulrik om at låse bilen op, så arbejdet kan begynde. Ulrik har dog ingen idé om, hvor han har lagt sin bilnøgle, og Lisbeth vil under ingen omstændigheder udlåne sin, da hun fastholder, at nøglerne er personlige. Efter intens søgen og leden dukker Ulriks bilnøgle endeligt op. Han låser bilen op og mekanikeren åbner venstre bagdør. Til sin store overraskelse opdager han, at bagsæderne er lagt ned, og at bilen er fyldt med bøger, legetøj og haveredskaber. Lettere irriteret spørger mekanikeren, hvad Ulrik har tænkt sig, der skal ske med alle de ting. Det var tydeligt at Ulrik slet ikke havde overvejet, at tingene kunne være i vejen for montering af barnesædet. Men når mekanikeren fremstiller det på den måde, kan Ulrik selvfølgelig godt se det. Ulrik anviser letsindigt, at haveredskaberne skal i parrets kælder, legetøjet på loftet, og bøgerne blot afleveres på forbrændingen. Ulrik har desværre ikke tid til at assistere med denne opgave, da han må afsted til et vigtigt møde. Inden Ulrik går, spørger han mekanikeren, om der er andet, der er nødvendigt for at kunne montere barnesædet. Mekanikeren har selv medbragt det fornødne værktøj, så alt han skal bruge er selve barnesædet, der skal monteres. Ulrik kigger meget forundret på mekanikeren og konstaterer, at han da helt bestemt forventede at mekanikeren selv ville medbragte et barnesæde, da det jo er mekanikeren, der er fagmanden. Mekanikeren meddeler hjælpsomt, at han på kort tid kan anskaffe et barnesæde til montage, hvilket blot vil koste barnesædets pris i ekstraomkostning. Denne besked får Ulrik til at lave himmelvendte øjne, og med et livstræt ”whatever”, drejer han om på hælen og går.

Mekanikeren nyder for en stund processens fremgang mens barnesædet som aftalt monteres i bilens venstre side. Arbejdsroen afbrydes dog brat, da Lisbeth pludseligt står i indkørslen med hænderne i siden, og spørger hvad i alverden mekanikeren dog har gang i. Han forklarer at han blot udfører Ulriks bestilling, hvorefter Lisbeth meget bestemt lader mekanikeren vide, at hun altså er den retmæssige ejer af bilen, og ønsker at blive inkluderet i beslutningsprocessen om, hvor vidt der skal monteres et barnesæde i den. Hun lader dog arbejdet fortsætte, men forsikrer mekanikeren om, at det ikke er med sin gode vilje.

Ulrik er tilbage umiddelbart som mekanikeren er færdig med at montere barnesædet. Her går det pludseligt op for Ulrik, at der nu ikke længere er muligt for en voksen at sidde på barnesædets plads. Han føler sig stærkt misinformeret, og forklarer, at han aldrig havde bestilt montering af et barnesæde, hvis han havde været klar over denne begrænsning forinden. Alligevel godkender han arbejdets udførelse, og mekanikeren kan tage videre mod næste opgave. En uge senere ringer mekanikerens telefon. Det er Ulrik som fortæller, at den er helt gal med barnesædet. Lisbeth har konstateret, at hun på grund af barnesædets placering ikke kan se sin datter i bakspejlet mens hun kører, hvorfor barnesædet hurtigst muligt må flyttes til bilens højre side. Ulrik er naturligvis også her uforstående overfor, at sådan en simpel opgave skulle være forbundet med en ekstraomkostning. Mekanikeren flytter sædet til bilens højre side, og sender forsigtigt en faktura på det ekstra arbejde. Efter endnu en uge ringer mekanikerens telefon igen. Denne gang er det Lisbeth, der kan konstatere, at bilens klimaanlæg nu ikke længere virker, at hun aldrig før har oplevet problemer med det, og at det derfor kun kan skyldes fejlagtig montering af barnesædet…